X
تبلیغات
رایتل
  السلام علیک یا اباصالح المهدی (عج) ادرکنی
این وبلاگ انشاء الله در مورد مطالبی پرامون امام زمان خواهد بود.
یکشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1387
اگر آقا بیاید ...
( بسم الله الرحمن الرحیم )

( السلام علیک یا اباصالح المهدی ادرکنی )


اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع فى ایّامه الجور و امنت به السبل و اخرجت الارض برکات‌ها و ردّ کل حق الى اهله و لم یبق اهل دین حتّى یظهر الاسلام و یعترفوا بالایمان.(1)

ترجمه:

زمانى که حضرت حجة (عج) ظهور کند به عدالت حکم مى‌کند و کسى نمى‌تواند به دیگرى جور و ستم روا دارد و راه‌ها به وسیله او امن مى‌گردد، زمین برکاتش را براى استفاده مردم خارج مى‌کند و امور را به دست اهلش مى‌سپارد و هیچ دینى غیر از اسلام باقى نمى‌ماند و همه به اسلام گرایش پیدا مى‌کنند.



در این حدیث هفت برنامه براى حضرت بیان شده است:
1 و 2- حکومت عادلانه و رفع ظلم و جور:

« اذا قام القائم حکم بالعدل و ارتفع فى ایّامه الجور » نقطه مقابل عدل، ظلم است نه جور، و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بین عدل و قسط این است که عدالت یعنى حقّ دیگرى گرفته نشود و قسط این است که بین افراد تبعیض نشود، پس ظلم به نفع خویشتن گرفتن و جور حقّ کسى را به دیگرى دادن است. به عنوان مثال، یک وقت خانه کسی را براى خودم مى‌گیرم، که این ظلم است و یک وقت خانه او را مى‌گیرم و به دیگرى مى‌دهم که این جوراست. نقطه مقابل این است که خانه کسی را نمى‌گیرم براى خودم که این عدل است و اگر به کسى هم ندهم این قسط است، پس قسط عدم تبعیض و عدل عدم ظلم است.



3- امنیت راه ها:

«و امنت به السبل» راه‌ها به وسیله او امن مى‌شود.


4- شکوفایى طبیعت:

« و اخرجت الارض برکات‌ها » زمین برکاتش را خارج مى‌کند چه برکات کشاورزى و چه معادن و چه نیروهاى دیگرى که براى ما مخفى است.


5- سپردن امور به اهل خبره:

« و رُدّ کلّ حقّ الى اهله » کارها را به اهلش مى‌سپارند به خلاف زمان ما که بسیارى از کارها به دست نااهلان است .


6- حاکمیّت دین اسلام:

« و لم یبق اهل دین حتّى یظهر الاسلام » هیچ دینى باقى نمى‌ماند و همه ادیان دین واحد مى‌شوند و آن همانا اسلام است.


7- گرایش قلبى به اسلام:

« و یعترفوا بالایمان » که دو معنى دارد ممکن است یا اشاره به این باشد که همه تابع مکتب اهل بیت مى‌شوند و یا اشاره به این باشد که علاوه بر این که در ظاهر ایمان دارند در باطن هم مؤمن هستند.



مهم‌ترین کارهایى که آن حضرت انجام مى‌دهد و از روایات استفاده مى‌شود در چهار محور خلاصه مى‌شود:

1- اصلاح عقاید:

« ما على ظهر الارض بیت حجر و مدر الاّ ادخله الله کلمة الاسلام »(2)

در تمام روى زمین خانه هاى سنگى براى ثروتمندان و خانه‌هاى گِلى فقرا و چادرها باقى نمى‌ماند جز این که کلمه «لا اله الاّ الله» در آنها خواهد بود و شرک برچیده خواهد شد.



2- تکامل عقول:

جهش علمى و عقلانى پیدا مى‌شود مرحوم علاّمه مجلسى چنین مى‌فرمایند:

که مردم تحت تربیت او قرار مى‌گیرند و اندیشه‌ها و خردهاى آنها کامل مى‌شود. (3)



3- عدل و داد: در روایات متعدّد آمده است که « یملأ الارض عدلا و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً». (4)



4- اصلاح اخلاق:

از بین بردن مفاسد اخلاقى و زنده کردن ارزش‌هاى اسلامى که این را از روایات علایم آخرالزمان استفاده مى‌کنیم، روایاتى که مى‌گوید قبل از قیام قائم انحرافات اخلاقى مثل زنا، سرقت، رشوه خوارى، کم فروشى، شراب خوارى، خون بى‌گناهان را ریختن زیاد مى‌شود و معنایش این است که مهدى (عج) قیام مى‌کند تا اینها را از بین ببرد یعنى نظام ارزشى به طور کلّى مختل شده و حضرت مهدى (عج) نظام ارزشى را درست مى‌کند.

حضرت مهدى (عج) داراى لشکر و سپاه و اعوان و انصار است همچنان که در «زیارت آل یس» آمده است:

واجعلنى من شیعته و اتباعه و انصاره و یا در بعضى از روایات آمده است که: والمجاهدین بین یدیه، کسانى که مى‌خواهند از یاران آن حضرت باشند باید در این چهار محور کار کنند و کسى که هیچ یک از این امور را ندارد و دعا کند که از یاران او باشد، این دعا دور از اجابت است.



پی‌نوشتها:

1. بحارالانوار، ج 52، ص 338.

2. تفسیر قرطبى، ج 12، ص 300.

3. بحارالانوار، ج 52، ص 328.

4. بحارالانوار، ج 14، ص 33.

منبع:

سلسله مباحث اخلاقی آیةالله مکارم شیرازی www.makaremshirazi.org

______________________________________________________________________________________________________

این مطلب را از سایت تبیان اقتباس کرده ام

عناوین آخرین یادداشت ها
خوش آمدید
آرشیو
عضویت کاربران بلاگ اسکای
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 95883